VOOR ZORGORGANISATIES

Herken je dat de zorgsector niet stil staat? Dat er veel ontwikkelingen zijn en de (kwaliteits)eisen vanuit de overheid en verschillende financiers complex zijn? Maak je je zorgen of er voldoende professionals zijn die bewoners/cliënten de aandacht en zorg kunnen geven die ze nodig hebben? Herken je dat de administratieve lasten hoog zijn evenals de werkdruk en het ziekteverzuim?

 

WAAR KAN IK JOU MEE HELPEN?


Ik creëer duidelijkheid en heb overzicht in het woud aan regelgeving en kwaliteitseisen. Belangrijk is om altijd de essentie te blijven zien. Ik vraag me daarom altijd af ´Waar gaat het om?’, ‘Wat is er echt nodig?’ en ‘Doen we het omdat het moet of doen we het omdat het van toegevoegde waarde is?’. Laten we vooral stoppen met inspanningen die niet echt helpen, die we alleen doen voor bijvoorbeeld de externe audit (certificering) en die niet bijdragen aan de visie en kernwaarden van de organisatie.

 

MIJN VISIE

Visie, lef en vertrouwen! Dit is in drie kernwoorden mijn visie op kwaliteit in de zorg.

VISIE
Visie, want een visie geeft je een richtpunt. Hierop stel je je doelen en planning vast. Een visie ondersteunt ook het gemeenschappelijk belang. Samen een bijdrage leveren aan de visie en het eindresultaat zorgt voor verbinding en betrokkenheid. Hierdoor krijgen mensen motivatie en inspiratie. Het herinnert je eraan waarom je doet wat je doet.

LEF
Heb lef om het anders te durven doen! Veel organisaties zijn HKZ of ISO gecertificeerd. Gewoon omdat het moet. Is dat verkeerd? Moeten we kwaliteitsmanagement afschaffen? Nee, kwaliteitsmanagement kan wel degelijk waarde toevoegen. Kan het anders? Ja! Leg niet alles vast in procedures en protocollen, want gaan medewerkers daar wel betere zorg door leveren? Of kunnen we beter met elkaar kijken naar de risico’s in de kritische processen en deze analyseren. Wat gaat er niet goed? Er vervolgens de juiste prioriteit aan geven. Wat pakken we nu op en wat later. Past het bij de doelen die we onszelf gesteld hebben voor dit jaar?

VERTROUWEN
Een kwaliteitsmanagementsysteem moet gebaseerd zijn op vertrouwen. Het moet ruimte geven aan de professionals. Ga uit van de deskundigheid van de professional en de passie die zij hebben voor hun vak. Natuurlijk moet je kaders stellen. Iedereen heeft in zijn leven kaders nodig, maar geef ook ruimte. Ruimte om er soms je eigen invulling aan te geven. We moeten niet gaan zitten op de stoel van de professional, maar wel de verbinding blijven zoeken met elkaar. Pas dan krijg je autonome professionals die organisaties zo hard nodig hebben.

MIJN KRACHT

  • Stimuleren van groei en ontwikkeling van een team door middel van mensgericht leiderschap en focus op efficientie, waardoor individuen en teams in beweging komen.

  • Vertalen van landelijke ontwikkelingen naar beleid op zo’n manier dat het te begrijpen is voor iedereen in de organisatie

  • Schrijven kwaliteitsverslag, kwaliteitsplan, kwaliteitsbeeld

  • Waarborgen kwaliteitsbeleid, opzetten kwaliteitmanagementsysteem

  • Projecten gericht op innovatie en het realiseren van tastbare resultaten, zoals implementatie medicatie app intramuraal, optimaliseren proces inhuizen, implementatie wet zorg & dwang

  • Organisatiescan voor verbetering van het wachtlijstbeheer, opnameproces en herindicatieproces

  • Voorbereiden organisatie op toenemend probleemgedrag (beleid meerzorg, scholingsplan, informele zorg, coördineren meerzorgaanvragen, etc)

  • Ondersteunen intramurale commissies bij zorginhoudelijke beleidsontwikkeling

Ik ben iemand met een passie voor de zorg. Ik ben gedreven en deskundig en heb ruime ervaring. Je kunt me inzetten in de rol van adviseur, projectleider, (programma)manager of beleidsmedewerker.

  • "Marloes heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de kwaliteitsontwikkeling vanuit de nieuwe visie van Viattence. Ze werkt op vakkundige wijze vanuit de bedoeling, niet vanuit een systeem, waarbij ze een manier van denken heeft ontwikkeld die we samenvatten als 'Verbindend Kwaliteit Versterken'. Tevens is Marloes aan de slag gegaan voor het social portal: een voorbeeld van professionele samenwerking tussen kwaliteit, communicatie en digitalisering."

    — Wiesje Heeringa, Raad van Bestuur van Viattence

 

Contact

Benieuwd wat ik voor jouw zorgorganisatie kan betekenen?